Унгария

Print
Обща информацияфлаг Унгария

Обща информация

Площ: 93 030 кв. км.

Жители: 9,798 млн. души

Езици: унгарски

Столица: Будапеща

Валута: Форинт (HUF)

Регистрация и установяване

Унгария е пълноправен член на Шенгенското пространство. Граждани на Европейското икономическо пространство или на Швейцария (граждани на ЕС) могат да влязат в Унгария с валиден паспорт или национална лична карта. Гражданите на държави-членки, които са страни по споразумението, могат да влязат в Унгария за посещения за не повече от три месеца при представяне на валиден обикновен паспорт или паспорт с изтекъл срок на валидност, не по-дълъг от една година, или с валидна лична карта или с изтекъл срок на лична карта не повече от една година. Членовете на семейството, които не са граждани на ЕС, могат да влязат в Унгария с документ за пътуване, а в случай на държави, за които се изисква виза, входна виза, която може да бъде получена безплатно при ускорена процедура. Членовете на семейството извън ЕС, притежаващи карта за пребиваване, издадена на член на семейството, който е гражданин на ЕС, са освободени от получаване на виза. Членовете на семейството също се възползват от преференциални условия за пребиваване. Гражданите на ЕС и членовете на семейството, които пристигат с тях или се присъединяват към тях, имат право да останат в Унгария в продължение на три месеца, без да се налага да отговарят на някакви специални условия или други официални изисквания и без да се налага да се регистрират. Гражданите на ЕС и членовете на техните семейства имат право да останат за повече от три месеца, ако са активни, на платена работа или учат или издържат себе си и членовете на семейството си със собствени средства, включително пълно здравно осигуряване.

Престой, превишаващ три месеца, трябва да бъде съобщен и законността на престоя трябва да бъде удостоверена със съответния документ. Съответният орган ще издаде удостоверение за регистрация за гражданина на ЕС и карта за пребиваване, валидна най-много пет години за членове на семейството, които не са граждани на ЕС, които пребивават постоянно в Унгария. След това компетентната държавна служба изпраща на заявителя официалното удостоверение за адрес на жилище. Последващите промени в местожителството трябва да бъдат съобщени в службата за документи на компетентния местен орган.

В Унгария Министерството на вътрешните работи, както и Националната генерална дирекция за полицията на чужденците (по-рано: Службата за имиграция и убежище) и нейните регионални дирекции отговарят за въпросите, свързани с пребиваването, с изключение на визовите въпроси, които принадлежат на компетентност на Министерството на външните работи и търговията. Описанието на процедурите и условията на унгарски, английски и немски, заедно с данните за контакт на регионалните дирекции и техните бюра за обслужване на клиенти, е достъпно на уебсайта на Генералната дирекция.

Търсене на работа

Има два начина за търсене на работа в Унгария. Най-просто и бързо е да използвате социалната мрежа от приятели, познати, роднини и лични препоръки, за да си осигурите позиция. Подаването на заявления за работа в публикувани предложения за работа (обикновено на унгарски и английски език) е решение за тези, които нямат тези социални мрежи. Кандидатите обикновено трябва да се състезават за свободни позиции. По-големите компании управляват свои собствени сайтове за кариера и бази данни за набиране на персонал, а големи държавни или частни сайтове за работа също са на разположение за търсене на работа: последните предлагат много по-голямо разнообразие от възможности и предлагат редица удобни функции. LinkedIn също е конкурентна възможност за търсещите работа с дипломи и професионален опит и дори професионални и тематични групи във Facebook предлагат позиции. Онлайн обявите също често съдържат реклами, обикновено за по-проста случайна заетост, въпреки че не се препоръчва прилагането им (особено за работа в чужбина!), тъй като нито съдържанието на рекламата, нито надеждността на рекламодателя са гарантирани. Местните безплатни бюлетини обикновено съдържат предложения за работа за позиции на квалифициран работник и оператор на монтажници. Услугите на частни доставчици на персонал и агенции също са на разположение за намиране на работа. Трудови борси за работни места и дни на кариерата се организират в страната няколко пъти всяка година, повечето от които се провеждат в Будапеща, като виртуални трудови борси се предлагат онлайн.

Унгарските предложения за работа са или твърде кратки, или твърде многословни: списъкът с очаквания и изисквания често е твърде дълъг. Работодателите обикновено не включват очакваните заплати, доходи или други предимства в своите оферти; въпреки това те често очакват кандидатите да посочат изискванията си за заплата, когато кандидатстват за дадена позиция. Работодателят и персоналът по човешки ресурси често не връщат отговор към кандидатите и процесът на наемане може да се проточи дълго време.

 

Кандидатстване за работа

От кандидатите за работа се очаква да представят 1-2 страници, кратка и подробна автобиография (със снимка) на унгарски или английски език, мотивационно писмо и за определени позиции (напр. Дизайнери) портфолио или справочни работи.

CV-тата са почти същите като тенденциите в други европейски страни; Europass-CV обаче е по-малко популярен сред унгарските служители за подбор на персонал. Кандидатурите за работа обикновено трябва да се подават по електронен път. Към заявлението си кандидатите трябва да прикачат копия на документи, доказващи квалификацията, необходима за работата, и копия от удостоверения за езиков изпит, ако се искат такива.

Автобиографията трябва да бъде не повече от една или две страници и винаги да включва следните подробности:

  • име, длъжност, за която се кандидатства или цел, и основна информация за контакт (с изключение на домашен адрес);
  • работни места и трудов опит (в обратен хронологичен ред);
  • образователни квалификации (в обратен хронологичен ред);
  • курсове за обучение, професионални квалификации (в обратен хронологичен ред);
  • компютърни умения;
  • езикови умения, шофьорска книжка;
  • други подходящи умения, компетенции

Мотивационното писмо, адресирано до организацията, която рекламира длъжността или потенциалния работодател, съдържа важна информация, която не е включена в автобиографията. Препоръчително е да обясните как сте чули за свободната длъжност, за каква позиция кандидатствате, всички умения и способности, които имат отношение към тази работа, защо се смятате за най-подходящия кандидат за работата и какви са вашите цели и планове. Мотивационното писмо не трябва да е по-дълго от страница. Важно е мотивационното писмо и автобиографията да представляват хармоничен елемент и съдържанието им да отразява очакванията, формулирани в обявата за свободна длъжност или в длъжностната характеристика. Трябва да избягвате да използвате клишета и общи изрази в автобиографията и мотивационното писмо. Тъй като използването на автоматизирани системи за предварително филтриране на набора е все по-често, автобиографията трябва да включва важните технически ключови термини, използвани в обявата за свободни работни места.

Трябва да предоставите референции, данни, постигнати резултати и опит и успехи на работното място, с които се гордеете, тъй като те могат да дадат положителна картина. Работодателите и набиращите персонал вероятно ще съберат допълнителна информация за кандидатите и за тази цел ще проверят тяхното онлайн присъствие и профилите в социалните медии (напр. Facebook, Instagram, LinkedIn), затова е препоръчително да се обърне внимание на качеството им.

Жилище

Независимо дали искате да наемете или да закупите имот, агенти и дилъри на недвижими имоти, рекламни вестници, уебсайтове за недвижими имоти, сайтове за социални медии, предоставят помощ при търсенето на жилищно решение. Цените на новите и употребявани имоти значително се увеличиха през 2019 г. и имаше излишък от търсене на пазара на недвижими имоти; обаче през 2020 г. епидемията от COVID-19 сложи край на поскъпването, продължило години. В сравнение с предишното увеличение с 10-20% годишно, от септември 2020 г. се наблюдава леко намаление, главно в Будапеща. Цените на имотите се повишиха по-бързо в Унгария (особено в Будапеща), отколкото където и да е другаде в ЕС. Цените на сглобяемите апартаменти варират между 310 000 HUF и 323 000 HUF на квадратен метър, докато тези на апартаментите в тухлени сгради са 343 000 HUF до 368 000 HUF на квадратен метър. В градовете и селата извън столицата обаче за 100 000 HUF на квадратен метър може да се  купи дори тухлена къща. Месечният наем за по-малък апартамент (50 до 70 м2) варира между 80 000 HUF и 160 000 HUF, без да се включват таксите за услуги. Търсенето на имоти с цел отдаване под наем е възможно и в сайтове и групи в социални медии. Наемателите се съветват да се подготвят за непредвидени ситуации, в които собствеността на апартамента се променя и в такива случаи те трябва да търсят друг апартамент, който да наемат в рамките на кратък период от време. При търсене и избор на решение за жилище, състоянието, евентуални ремонти, нивото на оборудване, отоплителната и енергийната система и местоположението на апартамента, наличието на обществен транспорт, както и надеждността на околността и на съседите са и много важни аспекти, освен цената.

Винаги е важно да сте наясно с размера на таксите за комунални услуги (които включват разходите за почистване на жилищния блок, събиране и поддръжка на отпадъци) и други такси за комунални услуги. Друг аспект, който трябва да се обмисли, е дали апартаментът има отделни измервателни уреди за вода, газ и електроенергия, както в по-старите апартаменти, все още може да се начисляват фиксирани суми въз основа на приблизителни оценки (няма отделни измервателни уреди). Във всеки случай е препоръчително да вземете апартамента, притежавайки документи, съдържащи точното местоположение на измервателните уреди, като също така изяснявате честотата на сетълмента, независимо дали се основава на редовно измерване на потреблението (месечно / тримесечно / половината -годишно / годишно известие по телефона) или се прилага фиксирана ставка.

Признаване на дипломи и квалификации

Значението на прозрачността и взаимното признаване на дипломите като решаващо допълнение към свободното движение на работници

Възможността за получаване на признание за нечии квалификации и компетенции може да играе жизненоважна роля при решението за започване на работа в друга държава от ЕС. Следователно е необходимо да се разработи европейска система, която да гарантира взаимното приемане на професионалните компетентности в различни държави-членки. Само такава система ще гарантира, че липсата на признаване на професионалните квалификации ще се превърне в пречка за мобилността на работниците в рамките на ЕС.

Основни принципи за признаване на професионални квалификации в ЕС

Като основен принцип всеки гражданин на ЕС трябва да може свободно да упражнява професията си във всяка държава-членка. За съжаление практическото прилагане на този принцип често е възпрепятствано от националните изисквания за достъп до определени професии в приемащата държава.

За да се преодолеят тези различия, ЕС създаде система за признаване на професионални квалификации. В рамките на тази система се прави разграничение между регулирани професии (професии, за които законът изисква определени квалификации) и професии, които не са законово регламентирани в приемащата държава-членка.

Европейският съюз предприе важни стъпки към целта за постигане на прозрачност на квалификациите в Европа:

Засилено сътрудничество в професионалното образование и обучение, с намерението да се комбинират всички инструменти за прозрачност на сертификатите и дипломите, в един единствен, лесен за употреба инструмент. Това включва например Europass обучения и европейско CV.

Излизане отвъд разликите в системите за образование и обучение в целия ЕС

Системите за образование и обучение в държавите-членки на ЕС все още показват значителни разлики. Последните разширявания на ЕС с различни образователни традиции допълнително увеличиха това разнообразие. Това налага необходимостта от установяване на общи правила, които да гарантират признаването на компетентността.

За да се преодолее това разнообразие от национални квалификационни стандарти, образователни методи и структури за обучение, Европейската комисия представи поредица от инструменти, насочени към осигуряване на по-добра прозрачност и признаване на квалификациите както за академични, така и за професионални цели.

1. Европейската квалификационна рамка

Европейската квалификационна рамка е ключов приоритет за Европейската комисия в процеса на признаване на професионалните компетентности. Основната цел на рамката е да създаде връзки между различните национални квалификационни системи и да гарантира безпроблемен трансфер и признаване на дипломи.

2. Националните информационни центрове за академично признаване (NARIC)

Мрежа от национални информационни центрове за академично признаване е създадена през 1984 г. по инициатива на Европейската комисия. NARIC предоставят съвети относно академичното признаване на периоди на обучение в чужбина. Разположени във всички държави-членки на ЕС, както и в страните от Европейското икономическо пространство, NARIC играят жизненоважна роля в процеса на признаване на квалификациите в ЕС.

3. Европейската система за трансфер на кредити (ECTS)

Европейската система за трансфер на кредити има за цел да улесни признаването на периоди на обучение в чужбина. Въведена през 1989 г., тя функционира, като описва образователна програма и придава кредити на нейните компоненти. Това е ключово допълнение към програмата за студентска мобилност Еразъм.

4. Europass

Europass е инструмент за осигуряване на прозрачност на професионалните умения. Състои се от пет стандартизирани документа

  • автобиография (автобиография),
  • езиков паспорт,
  • приложения към сертификати,
  • приложения към дипломи и
  • документ Europass-Mobility.

Системата Europass прави уменията и квалификациите ясно и лесно разбираеми в различните части на Европа. Във всяка държава от Европейския съюз и Европейското икономическо пространство са създадени национални центрове Europass като основни точки за контакт за хората, търсещи информация за системата Europass.

Условия на труд и заплащане

Страните в трудовото правоотношение са работодателят и служителят. По правило всеки, който е навършил 16 години, може да започне работа. Освен ако не е уговорено друго, заетостта се установява за работа на пълен работен ден, за неопределен период. Унгарското законодателство признава и нетипични форми на заетост. Примерите включват лизинг/отдаване на персонал, временна заетост, заетост на непълен работен ден, срочна заетост и работа от разстояние, както и независима домашна работа и приемно родителство. Членовете на училищни кооперативи, които са редовни студенти, вече не изпълняват задачите си по трудово правоотношение, а по-скоро като част от задача, регулирана от гражданското право. Въпреки това възнаграждението, платено за изпълнените задачи, не може да бъде по-ниско от най-ниската приложима минимална работна заплата. При професионалното обучение практическото обучение на студента се провежда въз основа на писмен студентски договор, сключен между студента и бизнес организацията с цел практическо обучение в бизнес организацията. Според студентския договор, бизнес организацията изплаща парична помощ на студента. Това, заедно с вноските, се възстановява от организацията.

Дистанционна работа е работа, когато работникът или служителят не работи в трудова организация, в седалището или мястото на дейност на работодателя, а обикновено в собственото си местоживеене, използвайки компютър, за да изпълни работата и да я изпрати на работодателя.

Агенция за отдаване на персонал подписва трудов договор със служителя, докато сключва договор за възлагане на работа или договор за работа с действителния работодател. Няма обаче договорни отношения между работодателя и работника.

Съществува и опростена схема за заетост. Опростената схема може да се използва за сезонна работа в селското стопанство и туризма или за случайна работа. В този случай опростяването означава, че трябва да се прилагат само най-важните норми на трудовото законодателство. Това включва и по-малко документи за регистриране и отписване.

В схемата за трудова заетост хората, които отговарят на условията за рехабилитационни грижи или са регистрирани като търсещи работа, и хората, кандидатствали за статут на бежанец или убежище, могат да бъдат наети за 4, 6 или 8 работни часа на ден, за период между 1 и 11 месеци. Търсещият работа може да бъде изключен поради условията, посочени в схемата за работа. Органите, класифицирани като работодатели на обществени услуги - публични власти, местни власти, неправителствени организации и религиозни организации и др. - подписват договор със съответния орган на държавната служба по заетостта, като се съгласяват да наемат държавни служители за изпълнение на законоустановени и незадължителни задачи на местното самоуправление, местно или общност задачи или задачи, определени от правителството, преследващи обществени цели. Такива дейности не могат да бъдат с печалба или да включват длъжности, за които държавен служителе задължителен. Работата като au pair включва подпомагане (чрез изпълнение на домакински задачи) на лица (семейства) да се грижат, отглеждат и грижат за деца в замяна на надбавка, пансион и квартира, помощ при изучаване на езици и т.н., но не като регулирана професия или в отделно правоотношение.

Кодексът на труда трябва да се прилага в организации за сценични изкуства, като се вземат предвид дерогациите, посочени в Закона за специалните правила за работа, приложими за артистични професии (например, че освен ако не е уговорено друго, срочен договор продължава до края на сезона) .

Заетостта винаги се установява чрез трудов договор. Трудовите договори трябва да бъдат изложени в писмена форма. Задължение на работодателя е да гарантира, че договорът е изложен в писмена форма. В случай на опростена схема за заетост, при спазване на задължението за регистрация на работодателя, не е необходимо правоотношението да се излага в писмена форма, освен ако страните не встъпят в отношенията с помощта на образец на трудов договор.

Задължително съдържание на трудовия договор: споразумение по длъжностната характеристика, мястото на работа (ако не е предвидено, мястото, където служителят обикновено работи), и основната заплата. Най-късно в рамките на 15 дни от започване на работа работодателят трябва да информира работника за ежедневното работно време, други елементи, свързани със заплащането, датата на изплащане на заплатата, начина на изчисляване и планиране на годишния платен отпуск, правила за определяне на срок за предизвестие, приложим за работника и работодателя, и лицето, упражняващо правата на работодателя, освен ако периодът на работа е по-малък от един месец или работното време е по-малко от осем часа седмично.

Работодателят и служителят могат да изменят трудовия договор само писмено и по взаимно съгласие. Законът изисква от работодателите да предложат изменение на трудовия договор, когато работникът или служителят се завърне от доброволна военна служба, отпуск по майчинство или неплатен отпуск, използван за грижа за деца или роднини. В този случай изменението трябва да се основава на поне годишното увеличение на средната заплата на служителите, извършващи същата работа като завръщащия се служител, или ако няма такива служители, на средното увеличение на заплатите, действително приложено от работодателя. Родителите, които се връщат от родителски отпуск, могат едностранно да поискат писмено ежедневното им работно време да бъде 20 часа седмично. Държавните служители, прокурорите, професионалният персонал на въоръжените сили и съдебните служители имат това право, докато детето им навърши тригодишна възраст, докато за служителите с три или повече деца правото се удължава до навършване на петгодишна възраст. Работодателят е длъжен да промени съответно трудовия договор или длъжността.

Лицата, назначени за държавни служители, са във друг вид правоотношение. Правителствени служители са лица, работещи в централен орган на държавната администрация или нейните регионални или местни звена, и лица, наети от полицията, Националната данъчна и митническа администрация (NAV), както и тези, които работят в областта на правоприлагането и бедствията. Публичните служители са лица, наети от местната власт или редица други институции (Унгарският орган по конкуренция, Унгарската академия на науките, Служба на президента на републиката, Национална избирателна служба и др.) Те са обект на определени условия, като например притежаващи чисто съдебно минало и правоспособност и, в случай на държавни служители, университетска степен или, по изключение, средно образование.

Съгласно унгарския Граждански кодекс страните могат да сключват договори за възлагане на работа или договори за работа. Като общо правило обаче изборът на вид договор, създаващ основанието за работа, не може да ограничава или подкопава законните интереси на служителя (фалшивите договори се наказват по закон).

Работно време

Според Кодекса на труда, работата на пълен работен ден е осем часа на ден. По-краткото работно време може да бъде определено в трудовия договор или по споразумение между работодателя и служителя. В случай на работа в режим на разположение или ако служителят е роднина на работодателя или на собственика, споразумението между страните може да предвиди по-продължително работно време, макар и да не надвишава 12 часа на ден. Работата е в режим на разположение, ако служителят е на разположение на работодателя в продължение на поне една трета от нормалното работно време, без да изпълнява каквато и да е работа или има значително по-малко работа за работника, отколкото при нормални обстоятелства.

Ежедневното или седмичното работно време на служителя не може да надвишава съответно дванадесет или четиридесет и осем часа. За работни места в режим на разположение дневното или седмичното работно време не може да надвишава съответно 24 или 72 часа. Пълният период на дежурството трябва да се счита за работно време, ако действителното работно време не може да бъде измерено. Ограниченията за работното време, режимът на работа и правилата, уреждащи устройството на работното време, се установяват от колективния трудов договор или, при липса на такъв, от работодателя. Режимът на работа може да следва общ модел (пет дни в седмицата от понеделник до петък) или може да бъде недефиниран (служителят има право да разпределя седмичното работно време; в този случай това не засяга недефинирания характер на работата ако служителят може да изпълнява някои от работните си задачи в определен момент или период от време поради техните специални характеристики). За да се защитят служителите, ако се прилага неравномерно работно време, законът определя минималния и максималния период на ежедневното работно време. Съответно дневното работно време не може да бъде по-малко от четири часа. Работата на работодателя може да бъде непрекъсната (максимум шест часа почивка на ден), работа на смени (работа поне 80 часа седмично) или сезонна (свързана с определен сезон през годината).

Работодателят може също така да посочи часовете, които работникът трябва да отработи в рамките на определен период от време. Като общо правило този период от време не може да бъде по-дълъг от четири месеца или шест месеца в случай на непрекъсната работа, работа на смени, работа в режим на разположение и сезонни операции или 1 година, ако е предвидено в колективен трудов договор, когато това е оправдано за технически или организационни причини. За календарна година могат да бъдат поръчани максимум двеста часа извънреден труд. При условие на писмено споразумение между служителя и работодателя може да са необходими допълнителни сто и петдесет работни часа (доброволен извънреден труд). Служителите могат да анулират споразумението от края на календарната година.

 Неделята не се класифицира като работен ден. За работа в неделя се заплаща петдесет процента добавка. Въпреки това, неделната работа може да бъде част от нормалното работно време в определени случаи (например, когато естеството на бизнеса обикновено включва работа в неделя, сезонна работа, работа, извършена без прекъсване, или работа в чужбина).

Работа, извършена между 22:00 часа и 6 сутринта е класифициран като нощен труд.

От служителите може да не се изисква да работят и работодателите не са задължени да осигуряват работа по време на периодите на почивка. Периоди на почивка:

  • почивки;
  • ежедневни периоди на почивка;
  • седмичен ден за почивка (или седмичен период на почивка).

Почивките през работния ден са най-краткият тип период на почивка. Те трябва да осигурят време за хранене и почивка през работния ден. През деня може да се направи 20-минутна почивка, ако ежедневното работно време е повече от шест часа. С изключение на работата в режим на разположение, почивката не се счита за работно време.

На служителите трябва да бъде разрешена поне 11 часа почивка между приключването на работата на един ден и започването на работа на следващия ден. Ако работодателят предоставя осем часа като дневна почивка, последователните ежедневни периоди на почивка трябва да бъдат най-малко 22 часа. Времето за пътуване не е включено в този период.

Служителите имат право на два почивни дни в седмицата. Дори ако от служител може да се изисква да работи в неделя като нормално работно време, трябва да се гарантира, че служителят има поне един ден за почивка в месеца, който е неделя. Вместо седмичния ден за почивка може да се предостави седмичен период на почивка, който е 48 часа без прекъсване и веднъж месечно трябва да бъде планиран да включва неделя.

Кодексът на труда предвижда съкращаване на работното време за определени служители, като служители на синдикатите, членове на работническия съвет, служители, следващи начално образование, и кърмещи жени. Ако се изисква от закона, за периода на съкращаване на работното време служителите получават заплащане за отсъствие (което се състои от основната заплата, фиксираната добавка, отделната ставка и добавката към заплатата, изчислена въз основа на средната стойност от шест месеца) . В случай на служители с месечни заплати, размерът на заплащането за отсъствие варира в зависимост от броя работни дни в месеца съгласно общите правила за заетост.

Отпуск (годишен отпуск, родителски отпуск и др.)

Служителите имат право на отпуск за всяка отработена календарна година въз основа на това колко дълго са работили. Служителите на непълно работно време и пенсионерите, които работят, също имат право на отпуск. Отпускът включва основен и допълнителен отпуск. Стандартната продължителност на основния отпуск е 20 работни дни. Служителите имат право на допълнителен отпуск в зависимост от тяхната възраст. Служителите имат право на по-дълъг допълнителен отпуск през годината, в която достигат определена възраст. Продължителност на допълнителния отпуск:

  • 1 работен ден от 25-годишна възраст,
  • 2 работни дни от 28-годишна възраст,
  • 3 работни дни от 31-годишна възраст,
  • 1 допълнителен работен ден на всеки 2 години до 45-годишна възраст,
  • 10 работни дни от 45-годишна възраст.

В допълнение към горното, служителите имат право на допълнителен отпуск в определени случаи. Кодексът на труда определя следните видове допълнителен отпуск: за млади работници, работници, отглеждащи дете под 16-годишна възраст, работници, работещи постоянно под земята, работници, прекарващи поне три часа на ден на работно място, изложено на йонизиращо лъчение; бащи за раждане на дете, работници с увреждания, хора, имащи право на обезщетения за инвалидност или обезщетения за незрящи.

Ако заетостта започне след началото или приключи преди края на една година, дължимите дни на отпуск се изчисляват пропорционално, с изключение на пет дни допълнителен отпуск, предоставен на бащите за раждането на детето им, който може да се използва изцяло, независимо от началната или крайната дата на работа.

Работодателят е длъжен да предостави седем дни годишен отпуск по време, поискано от служителя, взето най-много на две части, а служителят трябва да уведоми работодателя 15 дни преди да излезе в отпуск. Веднъж на календарна година служителите трябва да имат право да ползват поне 14 последователни дни отпуск, когато са освободени от задължението да работят или да бъдат на разположение за работа. Служителите трябва да бъдат уведомени, че отпускът се предоставя не по-късно от 15 дни преди началото на отпуска. Въз основа на възрастта допълнителен отпуск може да бъде предоставен до края на следващата година въз основа на споразумението, сключено от страните за календарната година. Работодателят може да прекъсне отпуска на служителя по съществена причина, която пряко засяга работата му или поради някакъв изключително важен икономически интерес, но трябва да осигури компенсация за всички направени разходи и загуби.

Майките имат право на 24 последователни седмици отпуск по майчинство, от които трябва да се използват две седмици; това се брои за работно време. Служителите имат право на неплатен отпуск: (а) до навършване на тригодишна възраст за целите на грижите за детето, включително мениджъри; (б) за периода, през който получават обезщетение за грижи за дете или детска надбавка, до 10-ия рожден ден на детето; в) да се грижи лично за роднина, която се нуждае от постоянна грижа, до 2 години; г) за срока на доброволната военна резервна служба.

Ако не могат да работят, служителите могат да вземат 15 дни отпуск по болест за календарна година, като през това време те получават 70% от заплатата си за отсъствие. Ако болничните дни съвпадат с официален празник, заплащането за отсъствие се дължи само на служителите, на които се плаща почасово или за резултат.

По правило служителите не трябва да работят в официални празници, които са: 1 януари, 15 март, Велики петък, Великденски понеделник, 1 май, понеделник, 20 август, 23 октомври, 1 ноември и 25 и 26 декември. 100% добавка към заплатата се заплаща за работа, извършена на официален официален празник, на Великден или в неделя или в неделя, която иначе би била официален официален празник.

Заплащане

В Унгария служителите имат право да получават задължителна минимална работна заплата, чийто размер се определя от правителството на годишна база, обикновено в края на годината за предстоящата целева година. От 11 февруари 2021 г. минималните ставки на заплатите са 167 400 HUF на месец, 38 490 HUF на седмица, 7 700 HUF на ден и 963 HUF на час. Гарантираната минимална работна заплата за заетите на работни места, изискващи поне средно ниво на квалификация или професионално обучение е 219 000 HUF. За хората, работещи по опростената схема за заетост, дневното заплащане за труд е 500 HUF за сезонна селскостопанска работа и за сезонна работа в туризма, HUF 1 000 за случайна работа и 4 000 HUF за статисти на филмовата индустрия. Работниците на пълен работен ден в схемата за трудова заетост печелят 85 000 HUF на месец, ако нямат професионална квалификация, и 110 815 HUF на месец, ако имат професионална квалификация. През януари 2021 г. брутната средна работна заплата е 411 000 HUF (нето: 273 300 HUF), което е с 9,5% по-високо в сравнение с година по-рано.

Служителите имат право да получават от работодателя заплатата, предвидена в трудовия договор, която трябва да се спазва. Заплатата може да бъде фиксирана като базирана на времето ставка или въз основа на продукцията или комбинация от двете. На служителите трябва да се плаща за допълнителни часове, отработени допълнително към заплатата за нормално работно време. Заплатата, дължима на служителя, трябва да се вписва в сметките и да се изплаща с еднократно плащане месечно във форинт, в брой или чрез банков превод. Работодателят и служителят обаче могат да се споразумеят за различни договорености. На служителите трябва да бъде даден писмен, подробен фиш за заплата (приемливи са и електронни извлечения), като удръжките могат да се правят от заплатата само съгласно законовите разпоредби, приложимо решение или съгласието на служителя. Фишът трябва да показва брутното възнаграждение на служителя, сумата, удържана за данъци и осигурителни вноски, и нетната сума на заплатената заплата. В някои случаи работодателите могат дори да плащат допълнителни обезщетения на своите служители (напр. вноски за храна, пътуване до работаи други разходи в рамките на така наречената схема на „кафене“). Работодателите издават на служителите данъчен сертификат за плащания и удръжки, необходими за тяхната данъчна декларация.

Работодателят приспада следните вноски от брутния доход на физическото лице и изплаща тази сума на NTCA (Национален данъчен и митнически орган):

  • 10% пенсионна вноска,
  • 18,5% осигурителна вноска,
  • и данък върху доходите на физическите лица (стандартни 15%).

Удръжки на работодателя:

  • 1,5% принос за професионално обучение,
  • 15,5% данък върху социалните вноски,
  • рехабилитационна вноска (работодателите с над 25 служители трябва да я плащат годишно в размер на девет пъти минималната работна заплата, ако средният брой на хората с увреждания, които те наемат, е по-малък от 5% от средния брой на персонала).

Същите ставки на вноските се прилагат и за чуждестранни работодатели. Плащането се извършва ежемесечно от чуждестранния работодател или негов представител или, при липса на такъв, от служителя, по банковата сметка на Националната данъчна и митническа администрация, определена за тази цел.

За определени категории служители работодателят има право на намаление от 17,5% данък върху социалните вноски.

Майките са освободени от данък върху доходите на физически лица (PIT) до края на живота си, ако са отглеждали, отглеждат или по всяко време след 1 януари 2020 г. ще отглеждат четири или повече деца. Художници, спортисти и треньори могат да изберат преференциалния тип данък „опростен принос към публичните приходи“. Данъкоплатците могат да изберат опростената вноска за публични приходи, за да плащат данък върху дохода само ако той им е бил платен в HUF и не надвишава законово наложената горна граница от 60 милиона HUF. Има още едно условие по отношение на тази граница, тъй като доходът трябва да бъде равен на поне 12 пъти минималната работна заплата. Ако засегнатите хора имат годишен доход най-малко 12 пъти минималната работна заплата, облагана в съответствие с обикновените правила, върху сума, надвишаваща тази, работодателят плаща вноска от само 19,5%, а данъкоплатецът плаща само 15% данък върху брутната заплата. В допълнение към данъка върху доходите, чуждестранни артисти-изпълнители и чуждестранни членове на филмов екип също ще трябва да платят 19,5% данък върху социалните вноски върху доходите си, спечелени след 1 януари 2019 г. Данъкът върху социалните вноски ще се плаща до момента, в който получените доходи през текущата година достига двадесет и четири пъти размера на минималната работна заплата. Предлагат се редица облекчения за данък върху доходите на физически лица, които се облагат заедно.

Прекратяване на трудовото правоотношение

Заетостта може да бъде за определен или неопределен период.

Трудовото правоотношение се прекратява след смъртта на служителя, ако дружеството е прекратено без правоприемник, при изтичане на определения срок или ако работодателят е сменен по такъв начин, че по време на предаване на цялата или част от неговата дейност (неговата организационна единица, финансови и нефинансови ресурси), работодателят не е обект на Кодекса на труда. Трудовото правоотношение за неопределен период може да бъде прекратено по взаимно съгласие между работодателя и служителя, чрез известие за прекратяване или прекратяване с незабавно действие. Изпитателният срок е максимум три месеца или шест месеца, ако е предвидено в колективен трудов договор.

Известието трябва да бъде направено в писмена форма и влиза в сила след като бъде съобщено на заинтересованата страна. Работодателят е длъжен да посочи мотиви за прекратяване, които трябва да бъдат ясно посочени. В случай на служители, на които остават по-малко от пет години преди пенсиониране, на майки и самотни бащи с деца до тригодишна възраст, или на служители, получаващи помощ или плащания за рехабилитация, известие на основание поведение, свързано със заетостта, може да бъде отправено само в тежки случаи. В случай на хора над законната възраст за пенсиониране, не е необходимо да се дават основания за известие за прекратяване.

Служителите могат да прекратят безсрочен трудов договор по всяко време, без да посочват основания. В случай на срочни трудови договори обаче трябва да се дадат основания и прекратяването е разрешено само по сериозни причини. Работодателят може да направи уведомление по всяко време, с изключение на следните случаи, когато прекратяването е забранено: бременност или първите шест месеца лечение, свързани с процедура за възпроизводство на човека, в случай на жени служителки, при условие че работодателят е предварително уведомен. Работодателят може да оттегли писмено предизвестие за прекратяване в рамките на 15 дни след даване на предизвестието. Допълнителни периоди, когато прекратяването е забранено, са отпуск по майчинство, неплатен отпуск, използван от всеки от родителите с цел гледане на дете, и изпълнението на действителната доброволна военна резервна служба.

Срокът за предизвестие е най-малко 30 дни, който в случай на уволнение от работодателя може да се увеличи до 90 дни в зависимост от трудовия стаж. Страните могат да се споразумеят за по-дълъг срок за предизвестие, който не надвишава шест месеца.

Срочната заетост може да бъде прекратена от работодателя, като уведоми по време на ликвидацията на дружеството, поради причини, основани на способността на служителя или ако трудовото правоотношение стане невъзможно да се поддържа поради неизбежни външни причини.

Обезщетението се дължи, ако работодателят прекрати трудовото си право чрез предизвестие или престане да съществува без правоприемник или ако работодателят, който поема работника, не е обект на Кодекса на труда. Друго условие за изплащане на обезщетение е, че служителят трябва да е бил нает най-малко три години от работодателя. Служителят няма право на обезщетение, ако той или тя се счита за пенсиониран към момента на връчване на предизвестието или ако причината за прекратяване е свързано със заетостта поведение от страна на служителя или способностите на работника (не свързани със здравето).

Прекратяването с незабавен ефект е възможно, ако другата страна наруши съществено основните задължения, независимо дали по небрежност или умишлено.

Специални правила се прилагат за държавни служители. Трудовата заетост се установява за неопределен период от време с уговорка и приемането на такова назначение. Както назначаването, така и приемането му трябва да бъдат в писмена форма. Правоотношението може да бъде прекратено чрез оставка от страна на служителя, чрез уволнение от страна на работодателя, по взаимно съгласие или с незабавно действие от някоя от страните по време на изпитателния срок. Периодът на предизвестие за оставка или уволнение е два месеца или поне 60 дни в случай на държавни служители и може да бъде до 8 месеца в зависимост от трудовия стаж. В случай на уволнение или ако държавният административен орган бъде премахнат без правоприемник, се дължи обезщетение за заплата до осем месеца, увеличено наполовина, ако съответното лице е в защитената възрастова група. Държавните служители, навършили пенсионна възраст, могат да кандидатстват за продължаване на работата. Разрешението за това в крайна сметка е по преценка на правителството.

Сезонна работа

През 2019 г. средномесечно имаше 35 500 сезонни работници в селското стопанство. Докато земеделските работници мигранти са били много повече през 90-те години, броят им значително е намалял. В периода между май и октомври в Унгария работят около 30 000 до 50 000 работници мигранти, повечето от които пристигат от Румъния и Украйна с по-малък процент от Сърбия. В момента нуждата от сезонни работници е по-малка, отколкото преди няколко десетилетия. Производството на плодове и зеленчуци в Унгария е намаляло до такава степен, че нуждата от ръчен труд значително е намаляла.

Министерството на земеделието (MoA) управлява унгарския сайт за онлайн реклама „Munkaszüret“ („Work Harvest“) https://www.munkaszuret.hu/ , който предоставя национална база данни, която помага както на служителите, така и на работодателите, да се намерят.

Опростената схема за заетост е нетипична схема за заетост, използвана в редица сектори, за сезонна работа в селското стопанство и за сезонна работа в туризма. От 2010 г. има редица предимства, отчитането е лесно за подаване и данъчната тежест е благоприятна. Правилата за кандидатстване бяха направени по-гъвкави, считано от 17 април 2020 г .:

Тази година годишният срок, изискван от Закона за опростената схема за заетост, беше променен от 120 на 180 дни в секторите земеделие, управление на горите, животновъдство, риболов и лов както за случайна, така и за сезонна работа. Друго съществено улеснение е, че месечната продължителност на случайната работа е увеличена от предишния лимит от 15 дни на 20 дни (валиден до 31 декември 2020 г.)

Законът за опростената схема за заетост (Закон LXXV от 2010 г.) https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000075.tv

(на унгарски: EFO) обхваща следното:

  • сезонна работа в селскостопанския и туристическия сектор,
  • случайна работа,
  • наемане на статисти във филмовата индустрия.

Статусът на заетост започва след уведомяването

Правоотношенията между страните започват след подаването на доклада в данъчния орган от работодателя. Работодателите могат да изпълнят задълженията си за регистрация и да променят уведомяването по следните начини:

чрез изпращане по електронен път на формуляр 20T1042E (използвайки единно гише)

като се обадите на националната гореща линия за обслужване на клиенти (гореща линия: 185)

чрез използване на приложението EFO на смартфон или таблет

Данъчни задължения

Общият размер на данъците, дължими от работодателя, ако са изпълнени горните условия, на служител и всеки календарен ден от трудовото правоотношение:

500 HUF за сезонна селскостопанска работа,

500 HUF за сезонен туризъм,

1 000 HUF за случайна работа,

4 000 HUF за случайна работа като статистика във филми.

В сила: от 22.01.2021 г. Въз основа на раздел 7 (2) (а) и (б) и раздел 8 (2) от Закон LXXV от 2010 г. относно опростената схема за заетост (Опростен закон за заетостта).

Работодателят трябва да плаща само 500 HUF данъци на ден за всеки служител - или нищо за чуждестранни сезонни работници, ако даден работник предостави доказателство за социално осигуряване в страната на произход.

Правилата на Кодекса на труда (EFO) и разпоредбите на отделното законодателство, отнасящи се до задължителната минимална работна заплата и гарантираната минимална работна заплата, се прилагат за трудови правоотношения, установени за целите на опростената заетост.

Съгласно правилата, приложими през 2020 г., служителите, наети под формата на опростена схема за заетост, правят по-малко от минималната работна заплата и гарантираната минимална работна заплата: Правителствен указ определя заплатите на квалифициран работник в размер на 1 054 HUF / час и на неквалифицирани работници на 787 HUF / час.

Понастоящем се обявяват дневни позиции с почасови заплати между 800 HUF и 1 300 HUF; въпреки че служителите получават премия за нощна смяна и извънреден труд, законът уточнява, че само 14 820 HUF могат да се правят на ден като част от опростената схема за заетост. Обхватът на обезщетенията, които могат да бъдат предоставени на сезонните работници, също е ограничен: те имат право само на пенсия, злополука и здравни услуги, както и обезщетение за търсене на работа, но нямат право на отпуск по болест, отпуск по майчинство или неплатен отпуск.

Съгласно настоящата схема за заетост гражданите извън ЕС могат да бъдат наети само за сезонна селскостопанска работа.

Предупреждения

Недекларираният труд е широко разпространен в селското стопанство.

Знанието на унгарски е от съществено значение. Служителите, заети в опростената схема на заетост, не се квалифицират като осигурени и имат право само на пенсионни обезщетения, здравни услуги при злополука и надбавка за търсещ работа, но не и на други обезщетения за социално осигуряване (напр. обезщетения за болест).

Орган, който отговаря за спазване на трудовото законодателство

Органът, който отговаря за спазване на трудовото законодателство е Министерство на икономиката - Инспекция по труда в Унгария. Контакти:

Ministry for National Economy - Hungarian Labour Inspectorate

P.O. Box 481
HU-1369 Budapest

Website: http://www.ommf.gov.hu/index.html?akt_menu=123&set_lang=123
Tel.: +36 14 33 04 02
Fax: +36 14 33 04 02
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Социална сигурност и здравна система

В Унгария здравните грижи се предоставят както от държавни, така и от частни доставчици на здравни услуги. Доставчикът на здравни услуги може да извършва здравни дейности в Унгария само ако притежава лиценз за експлоатация, издаден от държавната служба (в зависимост от компетентността). Всеки доставчик на услуги, отговарящ на изискванията за персонал и материали, отговаря на условията за лиценз. Доставчикът на здравни услуги има право на финансиране от Здравната каса за предоставяне на здравни услуги, ако управителят на Националната здравна каса (NEAK) е сключил споразумение за финансиране с него за изпълнение на задачи. По правило здравеопазването, предоставяно от капацитет, обхванат от споразумението за финансиране, се предоставя на пациенти безплатно. Въпреки това може да се начисли такса за грижи, предоставяни от излишен капацитет.

Здравеопазването се състои от услуги и парични обезщетения. Услуги: скринингови тестове, спешна помощ, животоспасяване, услуги на общопрактикуващи лекари(GP, които могат да бъдат избрани свободно), специализирана извънболнична помощ, стационарна помощ, медицинска рехабилитация. Всички унгарски граждани на възраст под 18 или над 60 години имат право на безплатна стоматологична помощ и независимо от възрастта всеки има право на прегледи в дентални центрове и лечение на заболявания на зъбите и устата, свързани с основно заболяване.

Паричните обезщетения включват надбавки за майчинство, надбавки за грижи за деца, болнични (болнични) и инцидентни болнични, в зависимост от предварително осигурително покритие.

Хората, класифицирани като осигурени, имат право да използват услугите на здравната система в Унгария. Всеки, който извършва икономическа дейност, е застрахован. Застрахованите имат право както на здравни услуги, така и на парични обезщетения.

В допълнение към осигурените лица, всеки, който получава обезщетение за социални помощи под някаква форма (болнични, семейни обезщетения, болнични, злополуки, обезщетения за старост или преживели лица и др.), социално слаби хора и непълнолетни лица имат право на здравни услуги. Принос за здравни услуги от 1 януари 2021 г .: 8000 HUF / месец (270 HUF / ден)

Правото на обезщетения може да се провери от картата „TAJ“ (която съдържа социалноосигурителния номер на лицето и други лични данни). Гражданите на ЕС, пребиваващи временно в Унгария, пристигащи от територията на държава-членка на ЕИП, могат да представят своята европейска здравноосигурителна карта, за да поискат необходимата медицинска помощ, по-специално спешни служби. Планираните грижи се предоставят като пациент от ЕС за негова сметка.

Законодателството определя кои лекарства се отпускат само по лекарско предписание и кои могат да се получат на гише. Доставчиците на здравни услуги с договор с NEAK издават рецепти безплатно. В Унгария лекарствата с рецепта могат да бъдат закупени само с рецепти, съответстващи на унгарското законодателство или рецепти, надлежно издадени в друга държава от ЕС. Лекарствата, финансирани от социалната сигурност, се преразглеждат ежегодно. Редица основни лекарства без рецепта могат да бъдат закупени и извън аптеките (например на бензиностанциите и търговските центрове).

Данъци

През януари 2021 г. брутната средна работна заплата на служителите на пълен работен ден е 411 000 HUF, а средната нетна заплата, изчислена без никакви надбавки, е 273 300 HUF: и двете са с 9,5% повече в сравнение с година по-рано. Брутните заплати се увеличиха с 8,5% в компаниите и със значително повече - 13,3% - в бюджета и във връзка с планираното повишаване на заплатите на прогресивните системи.

Брутните средни заплати на хората на пълен работен ден (в предприятия, наемащи най-малко петима служители, в бюджетни институции и в юридически лица с нестопанска цел, имащи отношение към заетостта) възлизат на 411 000 HUF или 421 700 HUF.Нетната средна работна заплата възлиза на 273 300 HUF без надбавки и 280 500 HUF, включително надбавки. Както брутната, така и нетната средна работна заплата, без надбавките, се увеличиха с 9,5%. Нещо повече, нетните заплати, включително надбавките, са се увеличили с 9,2% на годишна база. Редовната брутна средна работна заплата (без бонуси, награди и едномесечно допълнително обезщетение) може да бъде оценена на 390 200 HUF, като се е увеличила с 9,8% за една година. Брутните средни заплати възлизат на 423 800 HUF в компаниите, 386 800 HUF в бюджетните институции и 362 900 HUF в сектора с нестопанска цел, което се равнява на годишно увеличение съответно от 8,5%, 13,3% и 8,8%. Увеличенията на заплатите, предвидени в различните прогресивни системи - включително по този начин увеличаването на заплатите за лекари, съдии, адвокати и служители в детските ясли - доведоха до увеличение на брутната средна заплата над средното увеличение, наблюдавано от националната икономика. Брутните средни заплати бяха най-високи в сектора на финансите и застраховането (714 900 HUF) и бяха най-ниски в хотелското настаняване и хранене (247 500 HUF). Брутните средни заплати възлизат на 447 200 HUF за мъжете и 375 500 HUF за жените на пълен работен ден, което представлява увеличение от 9,2% за мъжете и с 10,2% за жените за една година. Реалните заплати се увеличиха с 6,6%, а потребителските цени се увеличиха с 2,7% на годишна база.

Основните видове централно данъчно облагане са данък върху доходите на физическите лица, данък върху добавената стойност, акциз и данък върху лихвите.

Днес в Унгария има три ставки на ДДС: 27%, 18% и 5%, като последните две могат да се считат за преференциални ставки. Ставката от 5% се прилага за книги, някои храни и продукти, чиято продажба държавата подкрепя чрез по-ниска ставка на ДДС. Повечето продукти и услуги са обект на 27% ДДС, докато някои услуги (напр. финансови услуги) са освободени от данък, т.е.не се дължи ДДС върху тях. Налага се висок акциз върху горивата, алкохолните напитки и тютюневите изделия. Данък върху лихвите се дължи върху лихвите, спечелени от спестявания в Унгария, доходи от инвестиции, пазарни печалби от акции; приложимият данък е 15% от лихвения доход от инвестиция.

Местните власти могат да налагат местни данъци. Те включват: данъци, базирани на активи (данъци върху сгради и данъци върху имуществото), комунални данъци и местен бизнес данък.

 Данъчната ставка на личния доход е 15% за всички категории доходи.

Предлага се семейно данъчно предимство след всяко дете и колкото повече деца в семейството, толкова по-голям е размерът на надбавката.

Надбавка от 66 670 HUF е на разположение за едно дете,

надбавка от 133 330 HUF е на разположение за две деца,

и надбавка от 220 000 HUF е на разположение за три деца.

Това е данъчната основа, за която изчисленият данък не трябва да се плаща за горните суми. Спестената сума на данъка е 10 000 HUF за едно дете, 20 000 HUF за всяко от двете деца (общо 40 000 HUF) и 33 000 HUF за всяко от трите деца (общо 99 000 HUF). Помощта от 33 000 HUF се прилага за четвъртото и всяко допълнително дете. Важно е да се отбележи, че с тази надбавка служителят взима вкъщи повече пари, но работодателят не плаща повече данъци. Консолидираната данъчна основа се намалява с надбавката за първи брак. И двамата съпрузи могат да намалят личния си данък върху доходите с месечна нетна сума от 5000 HUF за 24-те месеца след сватбата, ако поне един от тях се жени за първи път.

Образователна система

Държавните образователни институции в Унгария включват детски градини, начални училища, гимназии, професионални гимназии и средни професионални училища, образователни институции за изкуство на основно ниво, интернати и общежития. Държавните образователни заведения могат да се основават и поддържат от държавата, самоуправленията на националните малцинства, юридически църковни образувания и организации, занимаващи се с религиозни дейности, или други хора и организации.

Участието в обществено образование, финансирано от центъра за поддръжка на държавната институция, обикновено е безплатно в Унгария, въпреки че в някои случаи може да се изисква ограничена такса (за уроци по музика, настаняване в общежитието и др.).

Държавата подкрепя и функционирането на недържавни образователни институции.

Децата могат да посещават детски ясли в Унгария до тригодишна възраст, където се грижат за тях в малки групи, с целодневен или полудневен надзор.

Обучението в детска градина започва, когато детето е на три години и продължава до 31 август на годината, в която детето навърши седем години. Обучението в детска градина е задължително, от което може да се поиска освобождаване в ограничена степен.

В зависимост от достигане на нивото на развитие, необходимо за приемане в училище, децата в Унгария са задължени да участват в задължително образование от календарната година, в която достигат шестгодишна възраст преди 31 август. Задължителното обучение завършва през учебната година, в която учениците достигат 18-годишна възраст.

По правило началното образование продължава осем години; то може да бъде получено в начално училище за осем години или след завършване на четвъртата или шестата академична година в средно училище за още шест или осем академични години.

Средното образование започва през девета година и в зависимост от вида на училището се завършва в края на десетата, дванадесетата или тринадесетата година. Основните видове институции за средно образование са: средно професионално училищеи гимназия. След завършване на обучението при последните две учениците полагат изпит за средно образование.

Висшите училища в Унгария са държавни и недържавни университети и колежи, признати от държавата. Университетите осигуряват обучение в продължение на четири, пет или шест години, докато колежите предлагат курсове, които продължават три или четири години. Абитуриентите, получили необходимите оценки на матурата, могат да бъдат допуснати до висше учебно заведение, без приемни изпити.

Живот

 В Унгария има многобройни възможности за забавление и отдих. По-големите търговски центрове предлагат многоекранни кина, в допълнение към които има и мрежа от арт кино. Театрите, музеите и експонатите са много популярни. Страната предлага широка гама от туристически програми, фестивали и тематични дни. Що се отнася до входните такси, едни и същи отстъпки се предоставят както на граждани на ЕС, така и на унгарци.

Младежите в цяла Европа са запознати с летния музикален фестивал Sziget, както и с културния фестивал на открито в Сегед; други фестивали, като VOLT, EFOTT, Balaton Sound и Fishing on Orfű, също привличат огромен брой посетители. Заслужават да се споменат и многото вечерни музикални заведения и клубове в градовете, които превърнаха Будапеща в една от любимите дестинации за отдих на младите хора в Европа. Унгария е много богата на природни чудеса и ботанически градини, като туризмът е популярна екскурзия през уикенда. Унгария е особено богата на термалните води и може да се похвали с редица световноизвестни четири и петзвездни уелнес и спа курорти. Освен това в цялата страна се провеждат безброй отлични гастрономически събития. Всички градове предлагат спортни възможности: разнообразни спортове могат да се занимават в различни спортни съоръжения и игрища, а специални, екстремни спортове и фитнес зали се предлагат в по-големите градове. Най-популярните спортове в Унгария са освен футбол, баскетбол, хандбал, плуване, бягане и колоездене.


Интернет адреси:

https://www.kormany.hu/en - сайт на унгарското правителство

http://www.bmbah.hu/index.php?lang=en – Служба по имиграцията и гражданството

https://www.kormany.hu/en/ministry-of-human-resources - Министерство на човешките ресурси

http://en.afsz.hu/Engine.aspx, https://www.munka.hu/- Национална служба по заетостта

https://www.onyf.hu/hu/ - Пенсионно-осигурителен фонд

http://www.oep.hu/ - Здравно-осигурителен фонд

https://www.nav.gov.hu/ - Администрация за данъчен и митнически контрол

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/meik_oldalak - Унгарски информационен център за академично признаване

Посолство на Република България в Унгария
Адрес: бул. Андраши № 115, 1062 Будапеща, Унгария
Телефон: +36 1 322 08 24; +36 1 322 08 36; +36 1 342 37 38
Факс: +36 1 322 52 15
Дежурен телефон в извънработно време: + 36 20 534 4559
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Website: https://www.mfa.bg/embassies/hungary

Посолство на Унгария в София
Адрес: 1000 София, ул. „6-ти септември” 57
Телефон: +359 2 963 11 35; +359 2 963 11 36
Факс: +359 2 963 21 10
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 
Website: https://szofia.mfa.gov.hu/bgr

Ако имате нужда от допълнителна информация можете да се свържете с EURES съветниците ни за Унгария.

Последна актуализация: юни 2021