
Интернет сайтове за търсене на работа
-
https://www.abg.asso.fr/fr/ ABG L’intelli’agence – научни/медицински позиции
- https://www.lagriculture-recrute.org/ ANEFA – селско стопанство, лозарство и винарство
- http://emploiannonces.fr/ Emploi Annonces
- https://www.bonial.fr/Emplois-Verts/ Emplois Verts – „зелени работни места”
- https://www.iapa.org/ IAPA (International Au Pair Organisation) – списък на агенции, предлагащи au pair работа
- https://www.indeed.fr/ Indeed France
- https://www.keljob.com/ Keljob
- https://www.lesjeudis.com/emploi Les Jeudis
- https://www.letudiant.fr/jobsstages.html L’Etudiant – студенти и завършващи
- https://www.lhotellerie-restauration.fr/ L’Hôtellerie Restauration – ресторантьорство и хотелиерство
- https://www.monster.fr/ Monster
- https://www.recrut.com/accueil Recrut
- http://emploi.strategies.fr/ Stratégies Emploi – маркетинг, комуникации и ПР
- https://www.thelocal.fr/jobs/ The Local
- https://www.optioncarriere.com/ Option Carriere
- https://fr.jobted.com/ Jobbydo
- https://emploi.trovit.fr/ Trovit
Съвети при кандидатстване за работа
Ако кандидатствате по обява и работодателят е известен - проучете внимателно работодателя /икономически сектор, нает персонал, оборот, пазарен дял, лица за контакт и др./, редактирайте вашата автобиография и мотивационно писмо, съобразно позицията, за която кандидатствате. Може да разгледате фирмения сайт или други източници на информация в интернет.
Ако работодателят не е посочен – редактирайте вашата автобиография, съгласно изискванията, посочени в обявата.
Изисквания към документи за кандидатстване:
Автобиографията трябва да е не по-дълга от 2 страници и да съдържа информация относно:
- лична информация – имена, адрес, телефон / с код за международно набиране/, електронен адрес, семейно положение, възраст и националност;
- позиция, за която се кандидатства;
- трудов стаж – всяка работа се описва в отделен параграф, като се започва с последната месторабота;
- образование и квалификация. Степените и нивата трябва да са еквивалентни на френската образователна система;
- езикови и компютърни умения;
- други.
Широкоизползван е EUROPASS CV формата. В общия случай автобиографията трябва да бъде на френски или на езика на обявата за работа.
За повече информация: https://www.pole-emploi.fr/accueil/
Мотивационното писмо трябва да е не по-дълго от 1 страница. Чрез него се демонстрира интерес и мотивация за кандидатстването и приносът, който бихте имали към компанията.
За повече информация: https://www.emploi-store.fr/portail/centredinteret/preparersacandidature/organiserSaRecherche
До момента на назначаване може да се проведат до 4 интервюта. Трябва да сте добре информирани за компанията и позицията, да опишете опита си, съотносим към позицията, да сте готови да дадатете въпроси на интервюиращите.
Интервюто може да включва психологически тест, графологична експертиза и проверка на степента на владеене на френски език.
Френската бизнес култура изисква спазване на точността при ангажиментите, йерархичната структура и официално поведение.
Жилище
Информация за наемане на квартира може да се намери във всекидневната преса, интернет сайтове: http://www.immofrance.com/ , както и чрез ползване услугите на посреднически фирми. Някои общински администрации помагат за намирането на квартири. Възможно е финансово подпомагане или настаняване в социално жилище. При наемане имот чрез агенция се изисква заплащане на комисионна в размер на едномесечен наем, и доказване на доходи. Сключва се писмен договор между наемателя и наемодатела/агенцията. Взема се депозит, равен на наема, който се връща след освобождаване на жилището. Договорът за наем на необзаведен апартамент обикновено е за 3 години, а на обзаведен - 1 година.
Наемите варират в зависимост от местоположението на имота, транспортните връзки и др., като започват от €525-665 месечно за едностаен апартамент, за тристаен апартамент наемът е €965-1300 месечно. Цените в Париж са значително по-високи, €850-1150 месечно за едностаен апартамент и €1750-2600 за тристаен. Малките апартаменти са относително по-скъпи. В околностите на Париж могат да се намерят имоти с далеч по-приемлив наем.
Наемателите плащат битовите сметки и данък на имота, който обитават.
Купувайки имот във Франция трябва да имате предвид, че разходите по прехвърлянето на собствеността достигат 16 % от стойността.
Онлайн портали за имоти:
- SeLoger;
- pap;
- LaVieImmo.com;
- Century21;
- Logic-Immo.com;
- A Vendre A Louer.fr;
- French-property.com;
- Lokaviz(students).
С цел преодоляване на множеството различия в квалификационните стандарти на отделните Европейски страни, Европейската Комисия предоставя няколко инструмента, целящи да осигурят повече прозрачност и яснота при признаване на дипломи и квалификация с цел образование или заетост.
- Европейската мрежа NARIC обхваща Национални центрове за информация при признаване на академично образование във всички страни, членки на ЕИП: www.enic-naric.net. Националния център във Франция можете да намерите на : http://www.ciep.fr/enic-naricfr/.
- Europass също е инструмент, осигуряващ прозрачност на професионалните умения. Системата Europass осигурява яснота при разглеждане и признаване на професионалната квалификация в различните части на Европа. Europass се състои от 5 документа, най-важният от които е Europass CV. Във всяка държава са установени места за информация относно системата Europass – за повече информация: https://europa.eu/europass
- Европейската квалификационна рамка е ключов приоритет на Европейската комисия в процеса на признаване на професионални компетентности. Основната цел на рамката е да създаде връзки между отделните национални системи за квалификация и да гарантира плавен преход и признаване на дипломите.
- Европейската система за трансфер на кредити цели да подпомогне признаването на периоди на учене в чужбина . Тя е ключов елемент в студенстката програма за мобилност Еразъм.
- База от данни за регулираните професии в страните от ЕС, ЕИП и Швейцария - https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regprof/index.cfm?action=homepage.
За информация: www.travail-emploi.gouv.fr
Работниците имат право на 5 седмици платен годишен отпуск /2,5 дни за всеки отработен месец/.
Наетите лица имат право на:
- Отпуск по болест – придобива се право на този отпуск при платени вноски за 200 часа за предходните 3 месеца;
- Отпуск по майчинство -16 седмици, от които 6 седмици преди и 10 седмици след раждането;
- Отпуск при раждане на дете – 11/18 последователни дни, в зависимост от броя на децат;
- Отпуск за отглеждане на дете – до 3 години;
- Отпуск за обучение – до 1 година, частично платен и други.
Ползването на някои от тези отпуски зависи от трудовия стаж и платените осигурителни вноски.
Официалните празнични дни във Франция са 10.
Информация за сезонна работа във Франция:https://www.pole-emploi.fr/actualites/le-dossier/emplois-saisonniers.html
Френският кодекс на труда определя сезонната работа като тази, чиито задачи обикновено се повтарят всяка година на приблизително определени дати според темповете на сезоните (земеделие, или колективния начин на живот (туризъм, ...). Договор или временен договор с много функции:
- освобождаване от надбавката при прекратяване на договора;
- може да няма точен срок, но той трябва да споменава минималната продължителност на заетостта;
- в случай на срочен договор, той може да бъде подновен, ако се окаже, че неговият характер наистина е сезонен и договорът може да включва клауза за подновяване за следващия сезон. В случай на временен договор той може да бъде подновен два пъти, освен ако продължителността е под 18 месеца.
- не подлежи на никакъв период на изчакване.
Договорът за „гроздобер“ е специфичен сезонен договор, който позволява наемане на служител за подготовката на реколтата, нейната реализация и работата по оборудването за съхранение. Той също така има много особености:
- може да бъде подписана от служител в платен отпуск за дейността му в друга компания;
- продължителността му е фиксирана на един месец с определен срок, в противен случай се сключва за продължителността на реколтата;
- може да бъде подновен без период на изчакване. В този случай натрупването на договори не трябва да надвишава 2 месеца от 12;
- не може да бъде подновен за следващия сезон.
Сезонната заетост във Франция се в рамките на два сезона - зимен и летен.
Летният сезон обичайно генерира повече работни места и за по-дълъг период от зимния. Всички части на Франция набират сезонни работници през лятото, но най-вече южната част на страната. Летният сезон обхваща месеците май-септември. Основните дейности са за бармани, главни готвачи, готвачи, миячи на чинии, сервитьори, камериери, рецепционисти и др. Работните места, свързани с плажа са за спасители, свързани с ваканционни или плажни клубове и др. Има и позиции в секторите за спорт и анимация, центрове за отдих, увеселителни паркове. Някои позиции в хотелиерството и ресторантьорството изискват опит или добра квалификация, но повечето сезонни работи не изискват такива. Работодателите търсят най-вече кандидати, които са мотивирани и отворени към другите. Възможно е да се изисква поне базово ниво на френски език.
В селското стопанство се търсят работници за месец юни и особено за юли, когато необходимостта от работници е най-голяма за бране на плодове и зеленчуци. През септември и октомври е сезонът за бране на грозде, а кандидатите могат да кандидатстват от август. Най-голяма брой позиции за селското стопанство могат да бъдат намерени на www.pole-emploi.fr
Средната продължителност на сезонните договори през зимния сезон е 160 дни. Възможните работни позиции за сезонна работа са: сервитьори, камериери, готвачи, продавачи, работници по ски лифтовете, ски учители, водачи при разходки и др. Приблизително две трети от сезонните работници през зимата са в северните части в различни курортни селища.
Covid-19 пандемията оказа сериозно влияние на туристическите дейности, миналият зимен туристически сезон беше съкратен, а този – отменен. По отношение на летния сезон на 2021 г. пандемията влияе на датата на отваряне на барове и ресторанти.
Прекратяване на трудовото правоотношение: При напускане от страна на лицето е препоръчително да се връчи писмено предизвестие.
При освобождаване по инициатива на работодателя, процедурата се състои от 3 стъпки: предварителна среща, предизвестие и парично обезщетение.
- Уволнение по икономически причини – при икономически затруднения и технологични промени.
- Трудовите договори с определен срок се прекратяват автоматично с настъпване на посочената дата.
- Прекратяване по взаимно съгласие – препоръчително е връчване на писмено заявление.
- Прекратяване по взаимно съгласие с необходимост от одобрение от съответни институции
- Пенсиониране - лицето има право на обезщетение при пенсиониране, уредено законово или в колективното трудово договаряне.
Орган, отговарящ за спазване на трудовото законодателство
Във Франция Инспекцията по труда е орган, отговорен за контрола и мониторинга дали правилно се прилагат разпоредбите на колективните трудови договори или тези от Кодекса на труда. Инспекторите по труда са отговорни за информирането и консултирането на работодателите, служителите и представителните организации на работещите относно техните задължения и права.
За информация: https://inspection-du-travail.com/; http://direccte.gouv.fr/
Здравна система
Френската здравна система включва държавни и частни болници, лекари и други медицински специалисти. Здравното осигуряване е базирано на плащане на задължителни здравни вноски. Съществува и доброволно здравно осигуряване за допълнително покритие.
Достъп до здравната система имат и чужденците след 3-месечен престой, тн Protection Universelle Maladie (PUMA).
За да ползвате здравни услуги във Франция при престой по-дълъг от 3 месеца, трябва да се регистрирате в местния офис на CPAM (Caisse Primaire Assurance Maladie).
Посетителите, граждани на страни-членки на ЕС имат достъп до държавното здравеопазване, ако притежават Европейска здравна карта (EHIC).
Държавното здравно осигуряване покрива 70-100% от разходите за посещение при лекар и хоспитализация. Пълното покритие е за социално слаби и хронично болни.
Преди посещение при лекар или стоматолог е необходимо да проверите дали са регистрирани в държавната здравна схема (‘conventionné’). Съществуват 2 вида регистрации – лекари, чиито цени са определени от схемата и такива, които определят сами цените на услугите си. За информация: http://ameli-direct.ameli.fr/nouvelle-recherche/professionnels-de-sante.html . И в двата случая, здравният фонд покрива единствено 70 % от базовите договорени цени. Цената за посещение при общопрактикуващ лекар е € 25, а при специалист – варира между 50 и 80 EUR .
При закупуване на лекарства с рецепта се заплаща част от стойността им.
За повече информация: https://www.ameli.fr/
Социална сигурност
- - Болест, майчинство, бащинство, инвалидност и смърт. Вноски: 0,75% за работника и 13,10% за работодателя. За да има право на тези обезщетения, работникът трябва да е работил определен период от време и да е внесъл определена сума осигурителни вноски;
- - Платен болничен се ползва от 4 ден от отпуска по болест и получаваната сума е 50 % от заплатата. Болничен за хронично заболяване може да се ползва до 3 години.
- - Трудова злополука и професионално заболяване. Вноските се плащат от работодателя и зависят от рисковете на работното място.
- - Семейни помощи
- - Обезщетение за безработица. Вноските за безработица: 2,4 % за работника и 4 % за работодателя върху заплата, но не надхвърляща 12 680 € месечно. Право на обезщетение имат лицата с вноски поне 122 дни през последните 28 месеца /36 месеца за лицата над 50 години/. Трудовият договор трябва да е прекратен от работодателя, поради изтичане на срока, напускане поради основателна причина или взаимно съгласие. Безработното лице трябва да се регистрира в службата по заетостта, да търси активно работа и да приема подходящи оферти за работа. Сумата за безработица се отпуска като дневно обезщетение на база вноските през последните 12 месеца.
- - Пенсия за възраст. Минималната възраст за пенсия за родените след 01.01.1955 е 62 години, но обичайно възрастта за пенсиониране е между 65 и 67 години. Вноски: 6,85 % за работника и 8,5% за работодателя при таван 3 170 € месечно. Размерът на пенсията зависи от направените вноски през 25-те години с най-високо заплащане, средния осигурителен доход и трудовия стаж.
Удръжки върху дохода за 2020:
- До €10,064:0%
- €10,064–€25,659:11%
- €25,659–€73,369:30%
- €73,369–€157,806:41%
- €157,806+:45%
Цените на стоките и услугите зависят от местоживеенето. Особено голяма е разликата между района на Париж и провинцията. Понякога се наблюдава разлика в цените в различните райони на един и същи град.
Както в повече европейски страни, свързаните със жилището разходи заемат най-голяма част. Тези разходи са с 36 % по-високи в Париж от останалата част на Франция и съответно цените са по-високи в центъра в сравнение с покрайнините.
Търговията на дребно обхваща малки магазини в централните части, чиито цени са високи и големи търговски комплекси в покрайнините, които продават масов тип стоки на по-ниски цени
Примерни цени
- хляб: EUR 1
- билет за метро/автобус: EUR 1.90
- билет за кино: EUR 10
- сандвич: EUR 5
- меню в ресторант: EUR 15 to 20
Разходите за храна на човек месечно възлизат на €220–€290.
По отношение на културата Франция предлага голямо разнообразие от културно-историческо наследство: градове, исторически паметници, древни и религиозни обекти, замъци и природни забележителности.
Световноизвестна е и френската кухня. Много ресторанти предлагат местни продукти и напитки на широк диапазон от цени.
За информация: www.tourisme.fr
Футболът и тенисът са двата най-популярни спорта. Другите форми на развлечение са театрите, кината, концертите и изложбите. Информация за тях може да се намери във вестниците, сайтовете на общините или в специализираните сайтове: www.allocine.fr - http://spectacles.premiere.fr/pariscope/theatre.